Saturday, July 3, 2010

'Joga Bonito' + 'Total Football' = Macam Butoh!

Malam tadi memang malam yang agak celaka jugalah bagi gua. Team faveret gua dah terkeluar dari aksi Piala Dunia 2010. Out. Bungkus. Gulung tikar. Macam haram! Aksi aksi menarik yang dipamerkan bermula dari aksi dalam kumpulan menunjukkan Brazil mampu merangkul Piala Dunia buat kali ke-6. Menang dengan Korea Utara dan Ivory Coast serta seri dengan Portugal yang ada player konon bertaraf bintang tu menunjukkan Brazil ada pasukan pilihan untuk menang Piala Dunia 2010 ni.

Tapi malang, malam tadi memang menjawab segala ramalan yang mungkin ada diramalkan oleh pakar pakar bola seluruh dunia termasuk gua. Termasuk juga Sotong Tukang Tilik yang ada kat Jerman sana tu. Tapi jangan percaya sangat. Membawa syirik nanti.

Perlawanan menentang Belanda memang satu pertembungan yang klasik. Sepanjang 3 pertemuan dalam Piala Dunia sebelum sebelum ini, Belanda tak pernah menang. Dengan mengharapkan badi Piala Dunia yang lepas lepas, diharap Brazil akan menundukkan Belanda.

Separuh masa pertama Brazil sememangnya mempamerkan permainan yang memukau mata, jiwa dan perasaan. Bukan sahaja cara permainan Brazil, malah gadis gadis latin Brazil turut memukau mata gua. Sedap rasa dapat cuci mata. Gandingan Robinho dan Kaka yang menghasilkan gaya permainan 'Joga Bonito' betul betul buat barisan pertahanan Belanda kucar kacir. Akibatnya, minit ke 10 Robinho telah menjaringkan gol pertama buat Brazil. Hantaran cantik daripada Felipe Melo dari kawasan tengah disudahkan dengan tenang oleh Robinho. Memang tergamam gua bila tengok. Gadis gadis Brazil yang menonton habis teruja. Melompat lompat mereka. Gua pun jadi tergamam tengok mereka sambil anak mata melirik nakal.

Jadi, apa gua boleh cakap, sepanjang separuh masa pertama, Brazil memang menguasai permainan dengan cara 'Joga Bonito'. Belanda terkial kial juga nak kekang.

Kurang kawalan emosi dah mula nampak waktu ini.(Gua bajet Robinho cakap 'Fuck off!' kat Van Bommel waktu ni)

Separuh masa kedua, Belanda macam dapat semangat. Entah datang dari mana semangat tu datang gua pun tak tahu. Agak agaknya jurulatih Belanda ada cium pipi seorang demi seorang pemain pemain Belanda untuk menaikkan motivasi mereka. Ataupun ada gadis gadis berdada besar menunggu dalam bilik persalinan mereka untuk memberi semangat.

Van Bommel kena pijak tang 'bebird'. Tu lah, main emosi sangat!

Gandingan Wasley Sneijder dan Arjen Robben pada separuh masa kedua memang menjadi. Brazil pula jadi kelam kabut. 'Joga Bonito' pun dah hilang entah ke mana. Yang gua tau malam tadi gua banyak sebut 'Butoh' sepanjang separuh masa kedua berlangsung. Wesley Sneijder ni gua cukup risau dengan rembatan dia. MasyaAllah padu! Tepat pula tu. Robben, tak payah cakaplah. Gentel gentel dia memang terbaik. Kadang kadang bila tengok dia gua rasa dia ni macam ada darah Brazil saja. Memang 'Joga Bonito' bila tengok.

Episod malang Brazil bermula pada separuh masa kedua ni. Sneijder jadi pemusnah. Hantaran lintang Sneijder dari belah kanan ditanduk masuk oleh Felipo Melo dengan cemerlangnya. Julio Cesar dengan seluar gaya hip hop tak dapat buat apa apa. Tu lah, siapa suruh style sangat! Jaringkan gol sendiri satu hal. Lepas tu Felipe Melo ni kuat emosilah. Separuh masa kedua pemain pemain Brazil memang tak dapat nak kawal emosi mereka apatah lagi bila Belanda dah menyamakan kedudukkan.

Kaka jadi Kakak bila masuk separuh masa kedua. Serangan kurang menjadi. Lembik!

Disebabkan kawalan pengurusan kemarahan yang kurang, Felipo Melo telah dibuang padang gara gara Robben berjaya menggentel dia dengan cemerlang. Dengan rasa tak puas hati, Melo pergi pijak lutut Robben. Meraunglah member tu! Pengadil Jepun dengan rasa 'banzai' terus bagi kad merah. Dapat kad merah terus buat buat muka insaf. Macam celaka! Insaf awal awal lah. Ni dah bagi susah kepada member member.

Mula dari situ, Brazil hilang tumpuan. Main sepuluh orang, lagi jahanamlah 'Joga Bonito' tu weh. Passing merapu. Menahan merapu. Berlari macam berjalan. Karut gila. Mujur juga sekali sekala kamera ada menala kepada gadis gadis Brazil yang menawan tu. Sejuk mata tengok.

Daripada malang, terus kepada jahanam. Sekali lagi Sneijder menjadi pemusnah harapan. Sepakan sudut yang dibuat oleh Van Persie, ditanduk ke belakang oleh Dirk Kuyt dan disambut cantik oleh Wesley Sneijder untuk menjaringkan gol kedua. Sekali lagi, budak hip hop Julio Cesar tak dapat buat apa apa. Setakat nganga air liur keluar bolehlah.

Robinho macam orang period. Nak emosi memanjang. Main pun dah mengarut!

Kesudahannya, Belanda menundukkan Brazil 2-1. 'Joga Bonito' Brazil dimusnahkan oleh 'Total Football' Belanda. Pengakhiran yang perit dan memilukan. Tapi, gua tak adalah sampai nak nangis nangis. Bapak malu kalau benda benda macam ni nak menangis. Malaysia kalah pun gua tak nangis, ni team negara lain pula nak menangis. Tak malu!

Tapi bila team faveret kalah ni, mesti ada suara suara sumbang yang cuba mengutuk dan mengata gua. Di sini gua nyatakan SMS dari kawan gua yang juga musuh ketat gua dalam Piala Dunia edisi 2010 ini. SMS dia berbunyi begini:

"Ha! Ambik! Nak samba sangat jadi sambal! Hahaha!"

Memang agak celaka SMS itu. Oleh yang demikian, gua kini menjadi anti Jerman kerana kawan gua yang celaka ini menyokong Jerman walaupun dari jarak jauh. Gua akan menjadi penyokong kuat mana mana pasukan Latin yang masih lagi meneruskan aksi dalam Piala Dunia 2010 ini. Uruguay, Argentina dan Paraguay; kekalkanlah cara permainan 'Joga Bonito'. Itulah kekuatan permainan bola sepak Latin. Gadis gadis Latin pun mantap dan menarik juga. Peh!

Brazil patut kesian dengan penyokong penyokong mereka yang macam ni. Ingat tak sakit ke tengok bola 90 minit duduk mencangkung je? Tengok member belakang tu, siap peluk member lagi untuk mengelak daripada terjatuh. Mulut semua nganga! Ni orang negara mana ni? Kawan kawan King agaknya!

2 comments:

  1. felipe melo lupa minum air milo..
    robinho emo mcm pompuan period..

    lepas kena kena lead 2-1..terus game Brazil hancuss!

    xpe..gua sokong Spain! haha

    ReplyDelete
  2. linglung:
    spain kalau main macam pagi tadi lawan jerman nanti gua rasa boleh barai juga bro.hahaha!

    tapi gua nak sokong spain lak.gua nak team nazi tu tewas.bior gua boleh bubuh kawan2 gua yang bongkak dengan team nazi tu.perangai macam nazi!

    ReplyDelete