Friday, May 21, 2010

Sedar Tak Sedar. Jangan Jadi Manusia Tak Sedar Diri!

Sedar tak sedar rupa rupanya dah nak habis semester sesi pengajaran gua ni. Serius gua memang tak sedar langsung. Setiap yang berlalu gua tak sedar rupa rupanya sudah tiba masanya gua melabuhkan tirai pengajaran gua. Gua harap segala ilmu yang gua curahkan kepada budak budak gua dapat dimanfaatkan sebaik mungkin, terutama ilmu memangkah kawan kawan lain yang tidak melampaui batasan agama. Setiap kelas gua masuk, mesti ada seorang dua budak yang gua aim untuk menjadi mangsa pangkahan gua. Bukan gua buat macam tu untuk cari gaduh, tapi sekadar menceriakan suasana kelas yang kadang kadang dah macam kat kubur. Sunyi sepi. Lepas tu muka buat buat bajet macam The Undertaker.


Mulai minggu depan, peperiksaan akhir pun akan bermula. Gua pesan kepada budak budak gua jangan setadi last last minit. Nanti sendiri merana. Tapi bila pesan macam tu, rasa nak tampar muka sendiri pun ada. Mana taknya, gua pun dulu kelam kabut setadi last minit. Stay up sampai 3-4 pagi, lepas tu pukul 6 lepas subuh kena bangun balik untuk setadi balik. Exam stat pukul 8.30 pagi. Masa nak dekat dekat masuk dewan exam pun masih lagi kelam kabut usha usha nota ringkas gua. Ada juga gua perasan sorang dua masukkan toyol dalam stokin, cover kalkulator, dalam baju dan tak kurang juga yang menulis di tapak tangan. Jenis tak bertamadun langsung. Tetapi, gua tak buat pun macam tu. Kalau kantoi macam mana? Mau kena bambu dengan mak bapak gua. Kalau mak gua bambu tak kisah sangat, tapi kalau bapak gua, haish, seram nak bayangkan.

Tapi apa apahal pun, perjuangan gua belum berapa nak selesai. Budak budak sibuk nak menghadapi peperiksaan, tetapi gua pula sibuk menghadap laptop ni siang malam pasal nak siapkan assignment gua yang bertimbun timbun ni. Kursus nak stat dah lagi 2-3 minggu, tapi kerja berlambak lagi ni. Hati dah mula rasa tak tenang. Tenang tak tenang, gua tetap tenang tulis kat blog ni. Saja nak kasi tunjuk sama lu orang yang gua ni rajin tak ingat. Akhir kata, terimalah pesanan yang ditujukan kepada diri gua sendiri.

"Padan muka! Awal awal sem hari tu bukan main eksen cakap nak buat assignment awal awal. Sekarang macam mana? Mencanak la lu!"

5 comments:

  1. hahaha.. tu la lu.. nak marah student lu buat keje last minit pun x bleh gak.. sbb lu sendiri pun buat camtu..
    neway, good luck ah utk lu eh.. semoga assignment lu siap dgn suksesnya.. :D

    ReplyDelete
  2. eina:
    ala,stendet la weh.dah nama pun student.hahaha!dem,dah macam student gua lak bler cakap macam ni!

    cadphobia:
    cayalah bro!hahaha!

    ReplyDelete
  3. hanya student cemerlang (baca: poyo) stadi awal2 sem! hahaha

    ReplyDelete