Monday, April 26, 2010

Pustaka-Man

Dia diibaratkan sebagai seorang pahlawan. Pahlawan bagaimana? Pahlawan yang menempuhi hari hidupnya yang dipenuhi dengan pelbagai jenis buku, majalah, artikel, jurnal dan pelbagai lagi jenis penulisan yang mungkin wujud di dalam sesebuah perpustakaan. Sebagai pustakawan, dia bertugas dalam membantu orang ramai menemukan buku buku, majalah majalah, artikel artikel, jurnal jurnal atau pelbagai jenis penulisan yang mungkin wujud di dalam sesebuah perpustakaan. Namun begitu, di dalam era serba canggih dan menembusi tembok globalisasi kala ini, seseorang pustakawan itu juga perlu membantu orang ramai yang memerlukan bantuan dalam mencari sesuatu informasi menggunakan komputer, basis data elektronik dan peralatan pencarian di internet. Pendek kata, ilmu ilmu dunia canggih ini perlu berada di hujung jari seorang pustakawan.

Dalam soal ini, pustakawan ini dirujuk sebagai seorang lelaki yang bekerja di dalam perpustakaan. Tetapi, bagaimana jikalau yang bertugas itu seorang perempuan? Oh, dalam hal ini mudah sahaja, dia akan dipanggil sebagai pustakawati. Benarkah ia digelar sebegitu rupa? Ah, biarkan sahaja, bukan itu yang hendak kita fokus di sini. Usah biarkan benak fikiran kita dipenuhi perkara perkara yang remeh itu. Banyak lagi benda penting yang perlu kita fikirkan dan inilah yang hendak disampaikan di dalam cerita ini. Kisah seorang pustakawan yang menempuhi hidupnya yang dipenuhi cabaran dan halangan akhirnya di angkat sebagai adiwira lalu di gelar sebagai Pustaka-Man.

Jadi, ayuh kita ikuti kisah Pustaka-Man ini. Teruskan membaca!

p/s: Gua dapat idea ini sewaktu duduk dalam perpustakaan petang tadi sambil memerhatikan seorang pustakawan yang bertugas menyusun buku dengan begitu asyik sekali. Gua tengok tangan dia bukan main ligat lagi susun susun buku ni. Macam David Blaine buat magik guna kad daun terup. Memang asyik. Jadi, macam mana, terpengaruh tak baca intro gua ni?

3 comments:

  1. sebuah penulisan yg begitu abstrak sekali....tiba2 aku teringat yg kali terakhir aku masuk ke perpustakaan adalah 3 tahun sudah....

    ReplyDelete
  2. perrgghh..pustaka betul entri kali ni..

    ReplyDelete
  3. el-zafa:
    buku yang lu pinjam dulu dah pulang belum?jangan sampai pustakaMan cari lu sudahlah.hahaha!

    kimmy:
    letak nama anak lu pustakaMan ok tak?

    ReplyDelete