Monday, August 3, 2009

Permulaan Bibit Bibit Penulisan

Ya, gua ingat lagi. Masakan gua boleh lupa beb. Untuk pengetahuan umum, gua sudah pun mula menulis secara komersial sejak gua bertingkatan 3 lagi. Tetapi, tidak ke mana sangatlah komersialnya. Sekadar bergerak dalam kelas 3 B gua sajalah. Dengan berbekalkan buku tulis High School Kajang gua, gua mula menghasilkan majalah tabloid gua sendiri. Buku tulis tu gua balut cantik cantik supaya tak adalah kantoi kalau cikgu gua nampak. Kalau mak gua tengok, tak adalah dia syak apa apa sangat. Jika mak gua tanya, gua jawablah ni buku pendidikan seni. Gua tulis tangan saja masa tu. Pada waktu itu, penggunaan komputer amatlah minima sekali. Jadi, pen tetap digunakan sebagai bahan percetakan utama.

Majalah tabloid pertama gua itu diberi nama 'Mestimatika'. Gua mendapat ilham untuk meletakkan nama ini apabila gua sering meminati majalah Mastika. Disebabkan itu, terhasillah nama 'Mestimatika' untuk majalah tabloid pertama gua.

Gua juga tidak akan sesekali lupa artikel pertama gua dalam majalah 'Mestimatika' gua ni. Artikel pertama gua yang bertajuk "Hanafi Indon" merupakan artikel paling terhits yang pernah gua nukilkan. Berebut rebut beb orang nak baca artikel pertama gua ni. Masa tu gua punya bangga jangan cakaplah, memang awesome gila beb. Artikel "Hanafi Indon" ini mengisahkan tentang kad pengenalan yang dimiliki oleh sahabat gua iaitu Hanafi di mana gambar kad pengenalannya ada sepasang misai sedangkan pada waktu gambarnya diambil dia baru sahaja berdarjah 6. Jadi mana mungkin dia mampu ada misai. Tambahan pula, semasa gambarnya diambil, dia memakai baju batik. Maka, atas sebab inilah gua telah menghasilkan artikel "Hanafi Indon".

Walaubagaimanapun gua sudah kehilangan majalah tabloid pertama gua ini. Kalaulah gua ada lagi majalah terbitan gua ini, mesti dah lama gua tepek dalam ni beb. Ada macam macam lagi artikel yang gua hasilkan dalam majalah tabloid pertama gua ini. Gua pun jadi terfikir, kalaulah gua dah tau kewujudan blog pada masa itu, mesti dah lama gua hasilkan laman blog 'Mestimatika'.

Supaya tidak menghampakan lu orang yang mungkin tertanya tanya bagaimanakah cerita "Hanafi Indon" itu, gua kasi lekat gambar sahabat gua yang bernama Hanafi ini.

Inilah Hanafi. Hanafi orang Malaysia. Hanafi bukan orang Indonesia

Gambar sumbangan Friendster Hanafi.

6 comments:

  1. smart gak member lu ni eh.. :D

    errr.. lu usaha la.. cari la balik mestimatika ko tuh... gua nak gak tgk cane rupa tabloid lu tuh...

    ReplyDelete
  2. eina:
    dia wat adobe photoshop tu gambar dia tu.hahaha!

    kimmy:
    weh2...lu ni berlucah lucahan lak kat sini.

    ReplyDelete
  3. ades...kalau la gua dapat baca tabloid lu tu bro, sure hidup gua berseri2..haha

    ReplyDelete
  4. Mr G....semat kwn lu...wlaupun lu bg nama manja Hanafi Indon...wahaha...

    gua cadangkan cadangan di tutop..ehhh..bkn2...gua cadangkan lu cari gak tabloid lu tuh...gua kang x leh tido kang...wahah

    ReplyDelete
  5. ekhsan:
    benda dah ilang bro.memang sampai akhirat pun takkan jumpa.

    wansha:
    lu takleh tido,ilang la salah satu nimat dunia lu beb.

    ReplyDelete