Wednesday, June 3, 2009

Legend In The Making



"Nak bagi nama apa ni bang?" ujar si ibu seronok.

Si bapa terfikir sejenak. Rokok daun yang baru dibalutnya dinyalakan seraya menghembuskan asap yang berkepul kepul keluar dari mulut. Kadangkala, kelihatan asap itu menerobos keluar melalui hidung.

"Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro," kata Jose Dinis Aveiro tenang.

"Wah bang, sedap nama tu. Tak sia sia abang berkecimpung dalam bidang perindustrian rokok daun ni ye. Idea pun bertambah bernas." Kata Maria Dolores dos Santos Aveiro sambil menampilkan senyuman nakalnya kepada suami tercinta.

"Ada saja benda yang kamu nak perli saya ye," balas Jose malu.

5 Februari 1985, itulah tarikh keramat bagi pasangan Aveiro ini. Walaupun mereka sebenarnya masih tidak tahu ia merupakan tarikh keramat bagi kelahiran anak mereka ini. Mereka masih belum menyedari nasib mereka akan berubah disebabkan kelahiran anak ini.

***

"Prang!!!"

"Ronnie! Apa lagi yang kamu dah buat ni?" jerit Puan Maria dari dapur.

Ronnie mula menggelabah tak tentu hala. Fikirannya berkecamuk. Jantung mula berdegup kencang. Peluh peluh kecut mula keluar dari kepalanya. Pasu kesayangan ibunya yang dihadiahkan oleh bapanya telah dipecahkan. Apa yang dia harus lakukan sekarang?

"Oh my god! Pasu aku! RONNIE!!!" Puan Maria menjerit seperti perempuan histeria. Semua jiran keluar dari rumah untuk mengetahui apa yang terjadi. Ronnie pula, sudah lari dengan kelajuan yang mustahil dapat di'detect' oleh speed trap.

Ronnie berlari sambil membawa bola menggunakan kakinya. Bakul bakul sayur yang terletak di tepi-tepi jalan semua berjaya dielak tanpa sedikit pun menggegarkan bakul itu. Pergerakan kakinya cukup lincah. Selaras dngan pergerakan jantungnya yang berdegup kencang itu. Tanpa dia sedari, banyak mata yang sedang memerhati.

*akan bersambung*

No comments:

Post a Comment