Tuesday, February 22, 2011

"Saya nak ubah nasib hidup saya bang!"

Sejak pindah masuk rumah baru, gua tak berkesempatan lagi nak pasang Astro. Rasa-rasanya, dah 5 bulan gua tak pasang Astro ni. Jadi, secara langsung gua dah terlepas banyak rancangan rancangan menarik, terutama sekali perlawanan bola sepak EPL yang diadakan di UK sana secara langsung. Demmit!

Namun begitu, sejak ketiadaan Astro ni, gua lebih menghargai saluran saluran televisyen yang sememangnya diberi percuma. Gua cuma kena beli aerial dalam rumah yang berharga RM10.00 sahaja tapi kualiti gambar superb! Tak macam Astro, aerial besar macam kuali, tapi hujan renyai sikit terus jadi 'currently no available'. Bulsit!

Gua jadi syok layan TV1, TV2, TV3, TV9, TV8 dan NTV7. Baru-baru ini semasa melayan rancangan Mentor di TV3, gua jadi menyampah. Gua rasa macam nak jadi raksasa. Gua rasa nak pijak semua orang. Gua rasa nak ratah megi mentah mentah. Ini semua gara-gara peserta Mentor yang kebanyakannya datang jenis tak sedar diri dan perasan bagus. Tapi yang paling gua tak tahan ialah apabila ada peserta ujibakat ni datang dengan alasan nak ubah hidup mereka.

"Bang, tolonglah bang, bagi saya peluang lagi. Saya nak jadi artis ni, nak ubah hidup saya yang miskin ni," ujar salah seorang peserta Mentor yang datang sebab nak ubah nasib.

Gua rasa cukup bulsit dengar alasan macam tu. Diorang ingat jadi artis ni boleh hidup senang ke? Ingat jadi artis ni boleh jadi jutawan ke? Ingat jadi artis ni korang boleh duduk rumah banglo ke? Go to hell la weh! Sebenarnya dengan jadi artis ni boleh buat hidup lu orang lagi susah tau tak!

Kamonlah, janganlah datang ujibakat dengan bagi alasan macam tu, gua rasa tak patut langsung la. Aku rasa jadi artis ni bukan jawapan yang sesuai untuk menyenangkan hidup korang. Masih ada lagi pilihan yang lain. Tapi dengan jadi artis, gua rasa itu adalah langkah yang paling bodoh untuk dibuat kalau nak mengubah nasib.

Bukanlah gua nak menghalang niat lu orang diluar sana yang bersemangat berkobar kobar nak jadi artis, tapi biarlah kena dengan niat lu orang tu. Contohnya nak mengembangkan bakat sedia ada ke, untuk mengetahui kemampuan diri ke, untuk memenuhi impian sejak kecil ke, barulah orang lain pun sedap mendengar alasan macam tu. Tapi kalau sebab nak ubah nasib, gua rasa baik lu orang buat kerja lain ok!

3 comments:

  1. cadphobia:
    cabaran jugak nak isi tempat kosong lu ni!hahaha!

    ReplyDelete
  2. gua sokong pandangan lu ni beb. takyah taksub nk jd artis sbb nk ubah taraf hidup, klu buat keje lain asalkan halal dengan usaha yg semangat pon boleh ubah taraf hidup. insyaAllah. kan chegu kan?

    ReplyDelete