Sunday, March 21, 2010

Belajar Tak Pernah Habis

Habis sudah seminggu waktu pembelajaran gua. Seminggu gua bergelar pelajar. Penat memang penat. Mata sampai jadi kuyu habis. Lekat seletep pun belum tentu boleh jalan. Perut pula sentiasa rasa nak lapar saja. Kalau tak lapar macam tak boleh saja. Tapi apakan daya, kehendak perut kena ikut juga, nanti merajuk pula. Dah merajuk nanti apa gua makan semua dia kasi buang balik. Jenuh la gua tiap masa nak berolahraga ke tandas. Selera mulut pun kena jaga juga waktu belajar ni. Lebih lebih lagi nak buangkan rasa mengantuk. Pergi belakang kelas, layan dua tiga pam. Tak juga dua tiga pam, berlebih lebih juga gua rasa. Sudah pekena banyak banyak pam, mata dah tak kuyu lagi. Tapi itu pun tahan dalam sejam saja. Lepas tu jadi kuyu balik, malah makin menjadi jadi pula.

Namun begitu selepas sembahyang Jumaat, gua kembali jadi lega. Muka jadi ceria, otak pun tak jem dah. Peranan sebagai seorang pelajar terhenti buat sementara. Bulan 6 ni sambung balik. Tapi, tu lagi nak kena prepare. Kelas semua jenis padu padu pula tu. Tugasan pun berlambak lagi. Fikiran jadi runsing lagi.

Dah habis belajar ni, gua kena fikir pasal kerja pula. Masuk masuk kerja Isnin ni gua kena cari sahabat gua dulu. Dia ni kaunselor. Jenis bagi nasihat kepada budak budak. Tapi jarang jarang pula gua nampak dia bagi nasihat. Mungkin dia sms saja barangkali. Gua nak bincang dengan dia pasal ceramah kerjaya untuk budak budak gua ni. Gua nak tahu apa respon kursus kursus dalam tempat gua mengajar berkaitan ceramah kerjaya. Dah bagi nama budak ke belum. Kalau belum memang naya gua. Dua hari saja tinggal tu. Kalau fikir senang gua kensel saja benda tu, hilang semak dalam otak. Tapi apa apa pun gua kena try dulu tanya. Kalau tak ada juga baru gua kensel. Malu tak malu, siapa suruh tak bagi respon awal awal. Pijak perut laju laju mau?

Ah, sudahlah cerita panjang panjang ni. Baik gua keluar cari nasi goreng kampung. Perut gua dah ngada ngada pula main orkestra. Dan akhir sekali, bulan ni merupakan bulan paling sesak bagi gua. Memang lain macam sesak dia!

p/s: Entri kali ni macam kurang dia punya rasa komedi kan? Macam lebih kepada luahan perasaan. Dah macam Prodigy saja gua rasa. Euuww!

12 comments:

  1. errr... gua konpius la... apa hubungan lu ngan prodigy sebenarnya eh..?? lu suka sgt mengaitkan nama dia... hahahaha....

    ReplyDelete
  2. prodigy:
    dia junior gua.jadi nama dia akan selalu digunakan supaya dia sedar diri dan akan menghormati gua.amacam?hahaha!

    ReplyDelete
  3. yela tu abang senior..hahaha.. tak sangka, lu pun rasa apa yang gua rasa.. mana ntah idea2 pergi.. nak aja gua kopipes cter piramid..hahaha..

    jauh disudut hati gua, gua harap lps ppe otak kita lancar memikir jo!

    ReplyDelete
  4. chegu.. lu ni, nak balas komen gua pun, lu panggil gua prodigy... tsk tsk tsk..
    lu org ada pape 'relationship' eh... hahahah....

    ReplyDelete
  5. terharu gua tgk kemesraan chegu ngan prodigy kat sini.....lumrah manusia utk menyayangi dan disayangi, x gitu eina? hahahaha

    ReplyDelete
  6. ini macam ada gosip liar je bunyinya.. hahahahahaha

    ReplyDelete
  7. prodigy:
    masa ppe gua tolong lu cari awek pangkor ok.amacam?untung2 dapat duyung kan.hahaha!

    eina:
    peh,gua terpanggil lu prodigy ke?ah,ini akan menimbulkan syak wasangka ni.dem!

    el-zafa:
    sedangkan kucing pun gua sayang,apatah lagi sesama manusia brader.malah,prodigy lebih hebat dari kucing.hahaha!

    prodigy:
    mereka cuba membina pakatan ni bro.hahaha!

    ReplyDelete
  8. secgen.. ok2.. aku faham apa yg cuba ko maksudkan.. sayang menyayangi eh.... hahaha...

    errr.. chegu.. gua konpius.. apa yg prodigy lebih hebat dari kucing eh..?? lu penah test eh..????? hahahaha....

    ReplyDelete
  9. eina:
    tak perlu.prodigy ada akal,kucen tak ada.amacam?hahaha!

    ReplyDelete
  10. owh.. akalnya.. ok2.. gua faham skang..

    ReplyDelete
  11. apa kaitan tiba2 Prodigy dan kucing jadikan isu nih..setahu aku satu2 nya menda yg boleh mengaitkan kucing dan prodigy ialah: Prodigy sorg yg 'malu-malu kucing' bial berhadapan ngan awek.....

    ReplyDelete
  12. el-zafa:
    itu lu tanya eina.gua takde mood nak jawab sangat bila dah asyik minum vitagen ni.hahaha!

    ReplyDelete