Thursday, September 3, 2009

Mercun

Inilah dia pemusnah jari jemari rakyat Malaysia. Tapi, manusia tak pernah serik!

Pada sekian sekian tahun yang tak berapa gua nak ingat, tapi gua pasti gua darjah 4 masa tu. Nama pun darjah 4, akal fikiran pun mesti tahap tahap budak budak hingusan. Masa tu, kalau orang tanya pasal siapa Perdana Menteri Malaysia memang gua dengan yakin dan kembang kembang hidung jawab bahawasanya PM Malaysia ialah Power Rangers Hijau. Macam haram!
Justify Full
Duduk di Taman Indah gua rasa merupakan tempat bermastautin gua yang paling best sekali berbanding tempat tempat lain yang gua pernah duduki. Di Taman Indah inilah gua memiliki ramai kenalan. Di Taman Indah ini jugalah gua mampu menjana berbagai bagai jenis permainan yang tidak mampu difikirkan oleh kanak kanak zaman sekarang. Budak budak zaman sekarang tau apa, porno saja yang dia orang nak layan. Kadang kadang curi buku 'Kamasutra' mak bapak. Hampeh semua tu!

Di Taman Indah la gua mengenali Kamarul dan Amad. Dia orang ni adik beradik. Mereka berdua merupakan pasangan adik beradik yang paling ekstrim pernah gua kenali. Memiliki hati yang cukup kering untuk melakukan tugas tugas yang mencabar. Pernah sekali Kamarul berhadapan dengan warga kaum India kerana mengganggu tugasan mereka mencuri mempelam di perkarangan Tadika Kajang Baru. Kuat gak dada Kamarul kena tumbuk masa tu, mujur Kamarul ni kuat, setedi saja dia tahan.

Amad pula sangat terkenal dengan sepakan tonjolnya yang cukup berbisa dan mampu mensesakkan dada yang menahan. Tu kalau kena dada, kalau kena alat kelamin? Mau hilang kesuburan lu orang semua. Gua ada sekali nyaris nyaris nak kena, mujur pembelajaran gua bersama Power Rangers Hijau menyelamatkan gua.

Pada suatu hari dalam bulan Ramadhan yang mulia di mana gua entahkan puasa entahkan tidak, Kamarul dan Amad telah merancang untuk bermain suatu permainan yang baru. Katanya bapak mereka baru beli benda ni. Pucuk dicita, ulam mendatang. Budak budak kalau dengar permainan baru ni memang pasti akan terkinja kinja macam siamang ataupun lotong. Dengan perasaan kurang sabar gua pun bertanya permainan apa kejadah kah itu? Lalu Kamarul mengeluarkan permainan tersebut.

Peh! Tergamam sebentar gua. Ini memang permainan ekstrim ni. Mercun 'Thunderclap'! Sejenis permainan yang cukup popular pada waktu itu. Permainan jenis ini hanya popular mengikut musim. Hanya pada 2 perayaan sahaja permainan tersebut popular. Iaitu pada waktu Hari Raya Aidilfitri dan Kong Si Pak Cai.

"Apa lagi, jomlah kita main benda ni. Macam menarik doh," gua cepat cepat mengajak mereka bermain mercun 'Thunderclap' itu. Masa tu muka gua memang tak ingat dia punya ceria. Melebih lebih senyumnya. Amad dan Kamarul menunjukkan isyarat sabar ataupun tunggu. Dari wajah mereka, gua dapat tafsirkan mereka cuba memikirkan cara yang paling ekstrim untuk bermain mercun ini. Tiba tiba, kelihatan seperti ada mentol menyala di atas kepala Amad.

Amad segera bergegas menuju ke semak samun di kawasan padang untuk mencari sesuatu. Gua dan Kamarul dah terpinga pinga. Gua dan Kamarul saling berpandangan melihat perangai Amad. Setelah beberapa ketika berada di dalam semak, Amad berlari semula ke arah gua dan Kamarul sambil membawa sebotol botol. "Kita bakar mercun ni, dalam botol ni," kata Amad sambil tangannya menggayakan cara pembakaran mercun di dalam botol. Kami mengangguk tanda faham.

Kami bertiga menuju ke lokasi tanah lapang untuk menjalankan upacara ini. Lapang tak berapa lapang sangat la lokasi kami ni. Di sebelahnya, tersergam indah beberapa buah flat yang berpenghuni. Kadang kadang kedengaran bunyi bayi menangis, ibu memarahi anaknya. ibu gaduh dengan bapa dan juga bau 'bak kut teh'. Namun begitu, keadaan sebegitu tidak sedikit pun mencacatkan operasi kami.

Maka kami pun segera menyediakan tempat melancarkan mercun 'Thunderclap' tersebut. Tak sabar sabar rasanya gua nak tengok mercun itu berlepas. Dalam kepala dah terbayang bayang ia meletup macam mercun sambut merdeka. Tak sampai 1 minit tempat pelancaran siap. Gua dah tepuk tepuk tangan. Kamarul stat main kembang kembang hidung. Amad pula dah stail macam tentera Nazi nak hidupkan kereta kebal.

Amad memberi arahan kepada gua dan Kamarul supaya ke belakang sebagai langkah langkah keselamatan. Kami akur dengan arahannya. Berbekalkan kotak mancis yang berisi 5 batang mancis cuma, Amad menyalakan api pada sumbu mercun 'Thunderclap' yang dipacakkan pada botol tersebut. Langsung, Amad bergegas berlari laju menuju ke arah kami.

Psssst! Sumbu berbunyi riang. Siiiiiiiuuuuuunnnngggggg! Mercun 'Thunderclap' berjaya dilancarkan. Mercun itu menaik tegak seperti roket Apollo yang menuju ke bulan. Kami bertiga sudah mula menari tarian tradisi Rusia. Wajah kegembiraan kanak kanak memang tak dapat kami sorokkan. Terlalu seronok.

Tetapi keseronokkan yang Allah bagi itu hanya sementara. Tiba tiba, Allah bagi perasaan cemas bercampur takut pula pada kami. Bulan mulia Ramadhan ni, memang tak boleh nak berbuat jahat. Allah balas on the spot. Mercun 'Thunderclap' yang naik menegak itu secara tiba tiba bertukar haluannya. Secara membabi buta, ia terus membelok dan memasuki rumah flat yang terbuka tingkapnya.

Powww!

Mercun itu meletup dalam rumah tersebut dan kedengaran suara orang menjerit. Apalagi, kami bertiga segera membuka langkah seribu meninggalkan kawasan kejadian. Takkan nak terus menetap kat situ kot? Nak mampus? Amad dan Kamarul pun dah jadi tak berapa hati kering sangat, apatah lagi gua. Terburu buru kami berlari menuju ke surau. Masa tu gua dah fikir nak ambil air sembahyang dan baca Muqaddam. Amad dan Kamarul pula gua tak tau dia orang nak buat apa. Yang penting, mereka masih berlari seperti gua.

Tapi itu kisah beberapa tahun yang dulu. Sekarang ni gua tak main mercun dah. Amad dan Kamarul pun gua tak tau apa cerita sekarang. Yang gua tau, Amad dah jadi askar sekarang. Menurut maklumat yang gua perolehi daripada kawan gua yang masih menetap di Taman Indah, Amad sampai sekarang masih meminati permainan mercun walaupun dirinya semakin dimamah usia. Hati kau keras Amad. Kamarul pula, entah mana dah dia sekarang, teringin juga gua jumpa dia. Kamarul, kalau lu terbaca blog ini, kontek gua sebarang dua ok!

Powww!

"Shilake!" Bentak gua keseorangan apabila sebatang mercun 'Thunderclap' meletup betul betul di hadapan rumah gua. Teringat gua pada dosa yang telah gua buat pada penghuni rumah flat yang telah dimasuki mercun 'Thunderclap' milik gua, Kamarul dan juga Amad. "Inilah pembalasan dari Allah. Tapi, mujur tak masuk dalam rumah. Alhamdullillah." Gua tersenyum di depan pintu rumah sambil melambai lambai ke arah kanak kanak yang sedang bermain mercun.

kredit kepada mercun08.blogspot.com

4 comments:

  1. haha.. ada nilai2 keinsapan dapat ku lihat dalam entry kali ini.. thunderclap memang antara mercun yang sedap dibuat senjata perang dengan rumah orang sebelah di malam raya..hahahaha..

    ReplyDelete
  2. ekhsan:
    gua harap pada majlis berbuka pose ehoza sabtu ini takkan terjadi kes kes macam ni.takut ehoza kena ban je.hahaha!

    ReplyDelete
  3. majlis berbuke pose ehoza last year, gua la tokan bunge api. haha. anak si kimmy dgn selamba baling bunge api yg masih menyala dan tersangkut atas pokok. seb baek tak rentung pokok & balairaya ittew. wakaka.

    ReplyDelete
  4. ejoy:
    gua lebih gemar main bunga raya dan bunga kekwa,baru nampak ayu gitu.ahakz!

    ReplyDelete