Wednesday, December 19, 2012

Seulas reviu : Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia

Gambar ni aku yang tangkap, aku yang edit.

Ini buku yang terbaru aku beli. Dulu, masa buku ni dijual secara murah dalam internet, gua ambik endah tak endah je. Publisher pun dah siap warning, kalau buku ni habis dijual dalam internet, ia tidak akan dapat harga macam dalam internet bila masuk kedai-kedai buku utama seperti MPH ataupun Kinokuniya. Masih gua tak ambik port bila gua baca warning tu. Tapi, bila buku ni masuk je dalam kedai buku, bila aku belek-belek buku ni, aku rasa sangat menyesal tak sudah. Buku ni memang sedap dohhh! Rugi giler aku tak beli semasa dijual dalam internet. Masa ni, aku dapat bayangkan publisher buat muka berlagak kat aku sebab kena beli kat kedai buku pada harga yang sedikit tinggi. Oleh kerana taknak rasa menyesal lagi, aku pun beli jelah.

Jadi, apa hasil aku dapat bila baca buku ni? Sama macam tajuk dia,'Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia', itulah hasil yang aku dapat bilamana aku dapat tau kenapa Malaysia tak dapat main di pusingan akhir Piala Dunia. Buku ni menceritakan rentetan kegagalan skuad Harimau Malaya dalam perlawanan-perlawanan kelayakan untuk ke Piala Dunia. Semua cerita yang disampaikan adalah dalam bentuk fakta. Malah fakta yang diperolehi oleh penulis, Lucius Maximus, tidak pernah pun aku dengar sebelum ni. Bila baca buku ni baru aku tau. Penulis juga berjaya menghasilkan cerita dalam bentuk tersusun dan tidak ada unsur-unsur berterabur langsung, lantas, pembaca dapat membaca dengan baik dan boleh memahami setiap perkara yang ingin disampaikan. Manakan tidak, mesej yang nak diberitahu adalah sangat jelas, iaitu, Malaysia tidak dapat pergi ke Piala Dunia.

Aku juga suka baca bahagian Pasca-kata yang telah ditulis dengan jayanya oleh blogger terkenal iaitu Pipiyapong Abdillah Hamzah. Sama seperti aku meminati entri-entri dalam blognya,seperti itu juga aku menyukai hasil tulisannya dalam buku ini. Daya imaginasi yang tinggi semasa menulis pasca-katanya membuat kan aku suka membacanya berulang kali. Bagaimana dia mengolah penceritaan tentang sebuah pasukan bola sepak bernama Torpedo Lipis sehingga salah seorang pemain dalam pasukan Torpedo Lipis ini iaitu Baharom Bahari berjaya membawa skuad Harimau Malaya ke pusingan akhir Piala Dunia cukup-cukup memukau diriku. Selain itu, aku juga mampu tergelak kecil bila membaca nama-nama pasukan yang direka oleh Pipiyapong sempena mengambil nama kelab-kelab Eropah. Contohnya seperti, Barcelumut (Barcelona), Lokomotif Kangar (Lokomotif Moscow), Melaka Town (ni aku taktau kelab mana), Borussia Tawau (Borussia Dortmund) dan Galataraub (Galatasaray). Nampak gaya, Lucius Maximus memang tak salah dalam memilih Pipiyapong sebagai penulis pasca-kata bukunya.

Di bahagian akhir buku ini juga, penulis turut menyelitkan cadangannya untuk membantu meningkatkan lagi martabat bola sepak Malaysia. Sebagai rakyat marhain, Lucius Maximus mungkin rasa bertanggungjawab terhadap bola sepak negaranya dan sudi membantu untuk meningkatkannya. Tapi apakan daya, Lucius hanyalah rakyat biasa yang tiada apa-apa. Dia bukan Dato' mahupun Tan Sri, apatah lagi memegang jawatan utama dalam urusan politik. Aku cukup mengagumi cara penulis mengusulkan cadangannya yang pada hemat aku adalah sangat-sangat bernas. Tapi taktau lah pada orang lain. Kalau nak rasa macam aku, silakanlah, kalau taknak, kau cuba bagi idea kau pula, tengok, boleh buat aku kagum tak.

Akhir kata, terima kasih kepada saudara Lucius Maximus kerana menghasilkan buku ini. Buku yang menyedarkan semua rakyat Malaysia bahawa bola sepak Malaysia takkan ke mana-mana jika ia diuruskan dengan cara marang merapu kepunden marang sekeper. Tahniah bro!

Review ini dihasilkan oleh aku yang pandai main bola tapi stamina macam gampang.

1 comment:

  1. rasa2 sekarang ni buku ni ada jual lg x? rasa macam menarik la buku ni.

    ReplyDelete