Saturday, July 9, 2011

3 tahun dah...

Hari ini gua buat kerja gila. Lama dah gua tak buat. Tadi, masak nasi goreng, sampai habis satu kuali gua sebat. Entah nafsu apa entah yang dah hasut gua. Senak perut gua dibuatnya. Tapi senak-senak pun, gua masih setedi menulis dalam blog ni. Nampak gaya setakat ni perut gua memberi kerjasama yang baik, tak timbul isu meragam lagi.

Lama dah gua tak menulis kat sini. Apa? Merajuk? Cait! Tak ada alasan gua nak merajuk weh. Sejak beberapa bulan lalu mood gua nak menulis agak menjunam, tak tau apa sebabnya. Mungkin konsentrasi gua dah lebih ke arah lain. Mungkin feel menulis gua ni tak berapa kuat. Awal-awal je kot gua kelam kabut nak jadi penulis terkenal, tapi akhir sekali, semangat tu berkubur begitu sahaja. Lepas ni gua nak tanam niat dalam hati untuk jadi penulis biasa-biasa je. Tak nak berazam tinggi sangat dah, nanti sendiri jadi down bila tak capai.

Dah masuk perenggan ketiga barulah gua nak cerita berkaitan tajuk gua. Yelah, baru la relate orang kata. Lagipun nampak lebih berseri bila sama. 3 tahun, perenggan ke 3. Puhh! Macam baca akta dalam mahkamah. Sebenarnya gua nak beritahu yang pada 9 Jun lepas dah genap 3 tahun gua jadi tenaga pengajar. Peh, tak sangka gua boleh tahan mengajar 3 tahun. Rasa macam nak buat pulut kuning je tanda kesyukuran. Tapi terbatal juga niat gua ni pasal gua bukan pandai pun nak masak benda benda pulut ni. Masukkan pulut dalam mulut retilah!

Tahun pertama gua mengajar, macam biasa, kekok! Apa-apa kemahiran mengajar memang tak ada kat gua langsung. Walaupun dalam keturunan gua ada yang jadi cikgu, tapi bagi gua, gua rasa macam gua ni tak ada sifat semulajadi untuk mengajar. Kelas pertama gua masuk, kelas tu banyak perempuan. Peh, berpeluh gua! Dah la masa tu semua menumpukan sepenuh perhatian kepada gua walhal gua tak mula mengajar apa-apa pun. Thrill habis beb! Kira dalam tempoh awal gua mengajar, badan gua banyak berpeluh la. Yelah, nak cuba sesuaikan diri dengan keadaan kata ko!

Bila awal awal kerja, memanglah tak ada gaji. Tambahan pula kerja kerajaan, Jadi makan masa jugalah nak tunggu gaji. Jadi, pada 3 bulan pertama tu gua masih mengharap bantuan kewangan dari mak abah gua. Gua pula jenis tak meminta, apa yang abah gua bagi, gua guna tanpa banyak usul periksa. Cuma kadang-kadang ada jugalah gua meminta, bukan apa, waktu tu gua terlebih belanja akibat boros tak tentu hala. Tapi ada satu kes tu, memang gua terpaksa minta sebab kereta gua tiba-tiba buat hal. Habis terbang RM700.00! Kesian abah gua.

Cukup tiga bulan kerja, masuk sudah gaji gua. Jumlah terkumpul gaji gua tu ada lebih dalam RM6000 kot. Gua pun tak berapa nak ingat. Di sebabkan gua muda belia waktu tu, semangat nak menyimpan tak berapa nak ada sangat. Benda pertama gua nak angkat ialah laptop. Hasilnya, gua dapat menulis dalam blog ini. Wang yang selebihnya pula gua dah tak ingat apa gua dah buat. Mesti ada benda-benda bodoh yang gua buat untuk habiskan duit gua tu. Kalaulah gua berfikir lebih panjang waktu dapat duit banyak macam tu mesti gua dah buka bisnes jual apa-apa sahaja yang sesuai dengan modal RM6000.00.

Kini dah 3 tahun gua mengajar. Dalam tempoh 3 tahun tu sebenarnya ada juga gua fikir betul ke karier ni sesuai dengan gua. Gua rasa macam tak berapa nak into la, tapi kadang-kadang ok lak. Apa yang gua tau, kadang-kadang sebab sikap manusia yang tua-tua kat tempat kerja gua tu yang gua jadi malas nak bekerja kat sana. Tapi bukan semualah, sesetengah je la. Gua pun bukanlah suci bersih sangat, tapi yang gua tau, gua tak suka susahkan orang lain, cakap pun berbelit-belit. Kat tempat kerja gua tu banyak sangat yang lahir-lahir dah lidah bercabang. 5 minit sebelum cakap A, tapi 5 minit selepas tu cakap B lak, esoknya pula cakap C lak. Ah sudah, habis tu mana satu nak ikut ni. Tumbuk kang!

Gua juga baru baru ni dah melibatkan diri dalam bidang baru. Bidang yang bagi gua kepuasan. Bidang yang gua rasa sesuai dengan otak seni gua. Lagipun, menurut kajian orang yang menulis tangan kanan macam gua ni memang lebih cenderung dalam bidang seni. Tapi bukanlah dalam bidang seni nyanyian ke, seni lakonan ke, sebab gua memang tak ingin nak terjun masuk bidang tu. Ni seni fotografi. Bila masuk dalam benda ni, hati gua rasa puas. Puas sampai nak main badminton!

Ok la. Rasa macam dah banyak gua menaip. Taip panjang-panjang pun bukan ada orang nak baca. Tapi sekurang-kurangnya terisi juga blog gua ni dengan benda-benda terkini. Ok lah, gua nak main badminton dengan jiran sebelah ni. Susah betul fight dengan orang tak mudah putus asa ni.

No comments:

Post a Comment