Friday, December 10, 2010

Fast Track Photographer; Apa Faedahnya?

Sekarang gua tengok makin ramai yang memiliki DSLR. Pergi sana, ada orang gantung DSLR kat leher, pergi sini pun ada orang gantung kat leher. Mujur tak ada orang yang bunuh diri gantung diri kat DSLR ni.

DSLR: Bukan alat bunuh diri

Disebabkan ramai orang kini mudah untuk memiliki DSLR ni, banyak orang sekarang mahu berkecimpung dalam bidang perniagaan fotografi ini. Dengan harga DSLR sekarang serendah RM1500.00, tiada masalah bagi mereka yang berminat untuk memiliki barang baik ini. Namun, harus diingat, menceburkan diri dalam bidang perniagaan bukan sesuatu yang mudah, terdapat pelbagai risiko, halangan dan rintangan yang perlu dihadapi.

Ramai beranggapan dengan sekadar memiliki DSLR ini, mereka sudahpun boleh menjalankan perniagaan ini. Menceburi bidang perniagaan fotografi ini memerlukan usaha memakan masa yang agak panjang. Kita perlu ada ilmu pengetahuan, kemahiran dan macam-macam lagi untuk membantu memantapkan lagi perniagaan kita. Ia bukan boleh terhasil dengan usaha selama 1 hari sahaja, tapi mau makan masa berbulan-bulan ataupun bertahun-tahun.

Inilah Jasmine De La Torre, mengagumkan tak?

Tapi, jangan mudah lemah semangat bila gua kata lu orang perlu berusaha lama untuk menjadi usahawan dalam bidang fotografi ini. Untuk pengetahuan lu orang, ada seorang fotografer luar negara mampu berjaya dalam perniagaan fotografi ini dalam masa yang singkat. Jasmine De La Torre, seorang fotografer antarabangsa mampu berjaya dalam bidang perniagaan fotografi ini hanya dalam masa kurang dari setahun saja kawan! Hebat bukan?Kejayaan ini adalah berpunca daripada kepandaiannya dalam membentuk dan mengurus perniagaannya.

Jadi di sini, perlu diingat bahawa, memiliki DSLR yang paling mantap dan padu pun belum tentu dapat menjamin kejayaan lu orang dalam bisnes fotografi ini. Maka, dengan ini, gua nak sarankan lu orang bacalah buku di bawah ini.

Fast Track Photographer: Bukan buku main-main

Memiliki dan membaca buku ini membawa dua maksud berbeza. Jika lu miliki, belum tentu lu baca. Entah-entah lu simpan jadi tukun tak pun buat jadi penahan kertas. Tapi jika lu orang baca buku ini, insyaAllah ia dapat membantu lu orang lebih berjaya dalam bidang perniagaan fotografi ini.

Penulis buku ini iaitu Dane Sanders adalah seorang pensyarah dan beliau telah bermula menceburi bidang perniagaan fotografi ini dalam usia yang agak lewat iaitu pada usia 30-an. Namun, dia merasakan perkara itu bukanlah kekangan baginya selagi minat mengatasi segalanya. Kini, Dane Sanders adalah seorang jurugambar yang dikenali dan disegani diseluruh dunia.

Bro Dane Sanders: Kacak dan hebat

Di dalam buku ini, Dane akan berkongsi segala ilmu yang beliau miliki. Namun begitu, aspek-aspek teknikal DSLR tidak akan disentuh langsung dalam buku ini. Beliau cuma mengetengahkan perkara-perkara yang berkaitan perniagaan dalam bidang fotografi sahaja. Segala kekuatan yang diperlukan untuk menjadi seorang jurugambar dan usahawan yang hebat akan dikupas satu per satu dalam buku ini.

Maka, dengan ini, kalau lu orang dah terangsang sangat nak jadi usahawan fotografi, gua cadangkan sekarang juga lu orang pergi cari buku ini, cari sampai jumpa. Tapi macam biasalah, buku-buku rare macam ni bukannya ada sangat kat kedai-kedai biasa ni. Kena masuk MPH ke, Kinokuniya ke, Borders ke dan mana-mana kedai buku yang nampak grand saja baru boleh jumpa buku ni. Kalau susah sangat nak jumpa, lu orang beli je secara online. Gua pun itu hari, mujur-mujur je jumpa, dah la last kopek masa tu. Nasib waktu tu tak ada orang yang sama-sama ghairah macam gua cari buku ni.

Jadi kat sini, gua cadangkan bagi sesiapa yang merasakan nak menjadikan bidang fotografi ni sebagai sumber makan minum lu orang, rajin-rajinlah baca buku ni. Serius dapat bantu kawan, tak rugi pun. Oklah, gua nak chow dulu, nak makan nasi lauk sambal udang. Sedap piauuuu!!!

No comments:

Post a Comment