Sunday, January 10, 2010

Tabligh, Seluar Pendek, Rokok Daun dan Metallica

(Lu orang tau tak berapa kali gua refresh ini page semata mata untuk buat posting ni? Sikit sikit error, sikit sikit error. Macam gampang!)

Episod 1

"Tok, rokok daun mana?" member gua bernama Shafiq menjerit dari luar bilik. Dia baru balik dari main bola tampar. Nafas tengah cungap cungap pun tak sabar nak pekena rokok. Sakit jantung baru tau.

"Ada dalam laci hang tu. Rilek la dulu. Hang dok kalut pasai apa," gua bersuara memberi nasihat. Sememangnya gua ini caring.

"Ah, sadap you!" Shafiq membalas kejam.

Shafiq yang hanya berseluar pendek terus meluru ke arah laci meja. Dikeluarkannya segulung daun dan sepeket tembakau jawa Cap Misai Bin Seong. Daun rokok itu Shafiq buka perlahan lahan lalu dilipat lipat dengan lemah lembut agar daun itu tidak tergulung kembali. Kemudian, Shafiq mencarik carik tembakau jawa hasil perkongsian duit gua dan dia. Dengan kadar nisbah tembakau yang dimahukannya, Shafiq memadatkannya ke dalam daun rokok tadi, lalu digulungnya dengan kemas. Hasilnya, Shafiq berjaya menyiapkan sepuntung rokok daun dengan cemerlang.

"Tok, lighter mana?" tanya Shafiq.

"Ada dalam laci tu. Nak tanya aje, cari la dulu," gua membalas dalam keadaan tertekan. Konsentrasi gua bermain Zuma sememang boleh terganggu dengan soalan soalan remeh sebegitu rupa.

"Ala, tanya pun nak marah," Shafiq buat buat merajuk. Hak tuih! Tak ada masa gua nak pujuk. Kaki dah la berbulu lebat.

Tiba tiba, pintu bilik gua dan Shafiq diketuk separa kuat.

Shafiq yang tengah sibuk bakar rokok daun menjerit macam nak bergaduh, "Kalau kau berani masuk, kalau tak, kau akan menyesal."

Pintu terkuak, dan kelihatan dua orang brader berkopiah, berbaju melayu, berkain pelikat dan paling penting, dahinya agak kehitaman. Alamak, brader tabligh!

Gua cepat cepat bangun dari katil. Mujur pakaian gua agak sopan. Tertutup semua aurat. Tetapi, Shafiq tidak. Dia hanya berseluar pendek biru dan berbaju bertajuk Grizzly Bear. Shafiq mula kelam kabut tak tentu arah. Memakai seluar pendek yang menunjukkan aurat di depan brader tabligh sememangnya satu dosa besar bagi Shafiq.

"Tok, tok. Campak kain aku tu," Shafiq menjerit perlahan. Tau takut, tadi eksen sangat.

"Takpalah. Ana tak kisah. Kitakan sesama lelaki." Brader tabligh bersuara sambil tersenyum riang. Shafiq pula tersipu sipu malu.

Maka, bermulalah penyampaian dakwah daripada brader brader tabligh itu. Tentang apa entah gua tak ingat sangat. Yang gua ingat, dia ada cakap jangan melewat lewatkan solat. Malam itu memang kuliah Maghrib yang paling personal pernah gua hadapi bersama Shafiq. Rokok daun Shafiq pun tak terbakar habis lagi masa tu. Kami mendengar sambil kepala menunduk memandang lantai. Insaf sungguh.

Episod Akhir

"Woi Shafiq, jom makan!" Gua jerit padu kepada Shafiq yang masih terhegeh hegeh balut rokok.

"Dah dah la tu. Balik makan kang balutlah, lapar ni bedol!" Gua jerit lagi sekali. Lapar sangat dah gua. Gua memang pantang orang lambat time nak makan ni.

"Yelah yelah!" Shafiq mencampak rokok daunnya yang separuh siap itu.

Tengah gua berjalan berdua duaan dengan Shafiq, kedengaran sebuah lagu yang cukup sedap alunannya.

"Hang tau lagu apa ni?" Tanya gua kepada Shafiq.

"Master Of Puppet ni weh. Metallica siot!" Shafiq menjawab sambil buat gaya Kirk Hammet goreng gitar.

"Kuat betul pasang, bilik mana tu?" Gua cuba mencari sumber bunyi tersebut.

"Tu, tu. Bilik tu," Shafiq tunjuk bilik guna bibir.

Dengan langkah seperti James Hatefield, kami menuju ke bilik tersebut. Pintu bilik yang sudah sedia terbuka memudahkan lagi kami untuk melihat gerangan siapakah yang memasang lagu Master Of Puppet itu.

***

"Peh, rock siot brader tu. Tak sangka aku!"

"Tu la pasal, siap terangguk angguk lagi!"

"Macam Akil Hayy je aku tengok! Hahaha!"

Rupa rupanya, brader tabligh yang dakwah gua tempoh hari rupanya yang memasang lagu Master Of Puppet sambil terangguk angguk. Memang James Hatefield lah lu brader.

Sedikit gambar kenangan bersama Shafiq

No comments:

Post a Comment