Monday, August 16, 2010

Tutupnya Pintu Neraka, Bukanya Pintu Syurga: Epilog Zaman Sekolah

Dulu zaman sekolah gua memang ekselen juga bab buli buli budak ni. Walhal, baru darjah 5, tapi perangai macam samseng Brickfields. Muka jambu, memang jambu, tapi hal hal membuli kena ada juga. Baru orang panggil jambu batu, bukan jambu air, sekali picit, hancur. Tak keras langsung!

Masa Darjah 5 tu, gua punya samseng ramai juga yang gentar. Tak ramai yang nak cari gaduh dengan gua. Yang betul betul kamikaze saja berani datang berhadapan. Masa gaduh, baju kotor belakang kira. Tak apa, di rumah mak boleh tolong basuhkan nanti. Selalu kalau gaduh, menang memang dalam genggaman. Ada juga seri sekali sekala, tapi kalah, jauh sama sekali. Itu kalau kalah, memang gua pindah sekolah, cari pengaruh baru.

Gua ingat lagi masa bulan Ramadhan, bulan banyak orang habis duit kat bazar. Baru Darjah 5 gua dah handal berpuasa. Full pula tu. Samseng, samseng juga. Tapi hal hal puasa mana boleh tolak tepi. Berdosa wo tak ikut Rukun Islam ke tiga, dah tak macam orang Islam kalau tak puasa. Masa tu gua teman kawan gua pergi tandas. Cikgu suruh ikut, dia tak percaya kawan gua tu nak ke tandas. Firdaus namanya. Cikgu jadi sampai tak percaya pasal si Firdaus ni kerap sangat ke tandas. Entah makan apa tak tau. Selaku samseng yang menghormati kata kata cikgu, gua turutkan saja.

Sampai sampai di toilet, Firdaus kelam kabut cari jamban yang paling VIP. Budak budak sekolah, biasalah, tandas tak reti langsung nak jaga. Gua geleng geleng kepala tengok environment jamban jamban dalam toilet tu. Kesedaran sivik memang tak ada langsung. Ada juga yang tinggalkan 'buah tangan' kat dinding toilet tu. Tak geli ke buat macam tu, gua tengok terus rasa nak makan karipap. Dem!

Bila dapat jamban yang sedap, Firdaus tak buang masa, Firdaus terus masuk. Bunyi tali pinggang, bunyi buka seluar, semua bunyi stail kelam kabut, kucar kacir. Gua dah tau, Firdaus memang tengah kecemasan waktu ni. Gua pun rilek la tunggu kat luar. Bulan puasa memang bulan menguji kesabaran dan ketahanan. Bukan takat tahan makan dan minum, nafsu pun kena tahan. Tapi sebagai budak sekolah, mana sangat boleh tahan, lagipun gua nak habiskan tournament lawan pemadam dalam kelas. Firdaus pula boleh bantai memerut lama gila.

5 minit, Firdaus tak keluar lagi. 10 minit, pun tak keluar lagi, hanya bunyi "uh, ah, uh, ah" saja yang kedengaran. 15 minit, pun tak keluar lagi. Selaku samseng, gua perlu ambil tindakan. Gua melangkah masuk semula ke dalam toilet. Gua perlu bagi amaran kepada Firdaus supaya tamatkan segera 'pertarungannya' dalam jamban itu. Gua buka kuda kuda, dan sepantas kilat gua lepaskan tendangan tanpa bayang gua ke pintu jamban sebelah Firdaus memerut.

"Gedegang!"

"Woi, tak puasa ke?"

Pantang betul gua ada orang tegur gua tak puasa. Gua mencari suara tersebut. Gua pandang luar. Kaki gua menggigil. Peluh peluh dingin mulai terasa. Aura menakutkan muncul. Hati gua mula jadi tak tenang. Ayat kursi tak berapa nak hafal, mujur doa allahummabariklana gua ingat lagi.

p/s: Gua kena tazkirah dengan Cikgu Samy. Dia cakap orang berpuasa kena berperangai baik, jangan ikut nafsu. Tak guna berpuasa kalau buat benda jahat. Mujur tak kena rotan, mungkin Cikgu Samy berpuasa agaknya. Jadi nafsu merotannya kurang kot. Firdaus pula gelakkan gua dari dalam jamban. Dem!

4 comments:

  1. K.0.P selatan:
    Orait.gua on.perut lu jadi punching bag.hahaha.

    ReplyDelete
  2. eleh..ni musti petang2 tengok EPILOG SYURGA CINTA..kt tv3. main epilog2 pulak..:D

    ReplyDelete
  3. kimmy:
    wah2.tengah2 berpantang pun boleh main serkap jarang ye.hahaha!

    ReplyDelete