Thursday, July 8, 2010

Abang Sabri Yakin

Masih dalam suasana Piala Dunia. Hari apa, pukul berapa, gua dah tak ingat. Yang gua tau masa tu game antara Switzerland dan Sepanyol akan berlangsung. Masa tu juga gua tengah kursus, jadi, terpaksalah cari mana mana mamak untuk menonton perlawanan bola sepak ni.

Kawan kawan yang biasa menemani gua seperti Sukran Mat Jamil, Ad Katak dan Apis Morita semua tak ada masa tu. Entah pergi mana pun gua tak tau. Lagipun budak budak tu bukan minat bola sangat, kalau ajak tengok nanti buang masa saja. Sia sia saja diorang ajak balik awal nanti. Merengek rengek pula tu. Macam budak kecil. Benci!

Disebabkan partner in crime gua semua tak ada, terpaksalah gua mencari kawan kawan yang lain. Yelah, takkan gua nak pergi tengok bola seorang diri kot? Gila tak kool langsung. Nampak sangat macam kera sumbang. Orang yang kool ialah orang yang keluar lepak lepak dan ada kawan kawan bersamanya. That's cool!

Cari punya cari, jumpa juga 2 orang kawan gua ni. Seorang nama Sabri. Seorang lagi nama Badrisham. Dua dua brader ni umur memang dah veteren. Nak dekat 40 tahun dah pun. Tapi perangai macam budak budak juga. Terutama sekali Sabri tu. Kadang kadang perangai lagi teruk daripada gua. Diorang ni setuju saja bila gua ajak tengok game Switzerland lawan Sepanyol. Kebetulan pula diorang tak ada kerja sangat nak kena buat.

Gua pun, sebagai tukang ajak, terpaksalah gunakan kereta gua. Lagipun kereta gua memang dah jadi kereta rasmi untuk bawa orang sepanjang kursus ni. Tanpa membuang masa, gua terus memecut ke sebuah kedai mamak di seksyen 15 Bangi. Kedai ni agak tersembunyi. Orang pun tak berapa ramai. TV pula HD. Peh! Boleh gua tengok peluh peluh player, rumput rumput yang berserakan, memek muka yang berkesan dan menjahanamkan dan sebagainya.

Sampai saja di kedai mamak tu, gua terus duduk port depan TV HD. Gambar memang clear brader! Game pula baru nak start. Player player baru berbaris nak nyanyikan lagu negara masing masing. Waktu tu, gua terbayang, bilalah lagu Negaraku nak berkemundang dalam Piala Dunia kan?

Seraya itu juga gua meng-order roti canai dan kopi o panas sebagai santapan dikala menonton bola. Huh! Piala Dunia ini memang boleh menggemukkan. Macam King! Sabri dan Badrisham pun tak terlepas daripada membuat pesanan.

Selesai mamak tu ambil order, player Switzerland baru nak nyanyi lagu kebangsaan mereka, dan tak semena mena brader Sabri bersuara,kuat,lantang dan berkeyakinan tinggi.

"Roger Federer main Switzerland la kan?"

Gua terkesima. Brader Badrisham dah duduk meja lain. Buat buat tak kenal brader Sabri.

Haram, teruk gak pengetahuan am brader Sabri ni ye. Tapi cakap konfiden tu tak tahan tu!

No comments:

Post a Comment