Friday, May 28, 2010

Misi Mencari Anak Mami

Pulau Pinang. Orang panggil Pulau Mutiara. Entah apa yang mutiara gua pun tak tau. Tapi, yang penting, gua baru balik dari sana. Pergi naik kereta, balik naik bas. Habis remuk remuk badan naik bas. Yelah, dah lama tak naik bas. Sekarang ke mana mana asyik naik kereta saja. Orang dah kerja, biasalah. Naik bas ni zaman zaman setadi dulu je. Masa tu badan kental lagi harungi cabaran menaiki bas, tapi sekarang, badan dah tak berapa sedap kalau naik bas. Tapi satu saja best naik bas ni. Awek cun memang ramai dan mari!

Sepanjang berada di Pulau Pinang, tak banyak destinasi yang gua kunjungi. Mana taknya, jalan jalan dalam Pinang naik kereta. Dah la pergi hari minggu, kereta memang banyak bukan main. Kalau naik motor mungkin lebih banyak tempat boleh pergi. Lepas tu, gua dapat lihat yang pemandu pemandu kat Pinang ni jenis kurang ajar juga. Masuk kiri kanan ikut sedap je. Orang dah buat side mirror tu untuk lihat ada kenderaan di belakang atau tak, yang tak tengok apahal? Nyaris nyaris gua nak eksiden. Ingat tak sakit ke eksiden ni? Kalau teruk kecederaannya, mau makan nasi pakai straw. Kalau nasi rasa milo takpe gak.

Destinasi pertama gua ialah ke kedai makan yang dipanggil 'Nasi Kandar Beratur'. Sesuai dengan namanya, lu orang kalau nak makan memang kena beratur doh! Gua beratur saja dah hampir setengah jam. Habis longgar longgar lutut. Lepas tu nasib lak tak berapa baik. Tak banyak anak anak mami yang menghiasi tepi tepi jalan. Banyak jantan. Jenis sakit mata memandang saja. Mujur berbaloi juga gua beratur. Nasi kandar ni memang mari. Kari dia bila masuk dalam mulut, memang meletup letup. Lauk pula gua ambil ayam kampung. Alahai, sedap tak ingat. Dah la sedap, murah pula tu. Memang sesuai kalau nak bawa seisi keluarga. Lebih lebih lagi waktu ekonomi meleset. Duit pun elok kalau bawa ke makan daripada buat judi piala dunia nanti.

"Beratur panjang panjang macam ni memang biasa maa."-Auntie depan gua

Habis makan, gua dan rakan pergi ke tempat yang dengar kata port buat maksiat. Maksiat maksiat juga, tapi member gua cakap banyak anak anak mami. Jadi, mana boleh lepas ini peluang. Dengan kadar segera, kami terus menuju ke tempat yang dipanggil 'Gurney Drive'. Nama macam kat London. Gila stailo. Sampai je kat sana, gua tengok memang ramai umat manusia. Terutama sekali bangsa gua. Gila ramai yang sedap tengah peluk peluk, duduk atas riba, usap usap rambut, bisik bisik halus kat telinga, kongsi minuman dan tak silap gua, ada gua nampak dok sibuk betulkan tali coli awek mereka. Semua dilakukan atas dasar bangga dan dasar tak tau malu. Kalau ikut hati, memang gua nak humban ke dasar laut. Patutlah tempat ni dulu kena serang tsunami. Memang berbaloi!

Antara umat manusia yang tak buat maksiat malam tu. Yang lain buat.

Habis lepak 'Gurney Drive' tengok orang buat maksiat, gua terus blah dari situ. Sambil sambil tu, sempat juga gua muhasabah diri mengenangkan perbuatan umat manusia kat situ. Yang tak boleh blah tu, bangsa gua banyak sangat. Muka taktau malu langsung. Jenis muka nak mintak penumbuk. Ada sekali gua dah angkat lutut nak bagi, mujur member member tahan sambil berkata, "Rilek bro, ni bukan tempat lu!" Malam tu gua tidur dengan penuh rasa kemuhasabahan.

bersambung...pasal ada orang nak buat fogging denggi lak!

2 comments:

  1. gambar last skali tu gua nampak sempurna 3 org je.yg baju merah tu gua tak nampak kepala dan tangan dia..eh..tak lupa,gigi dia masih gua nampak.tu je. kepala dan tangan?OMG!

    ReplyDelete
  2. kimmy:
    ah,lu jangan bukan2 la kimmy.tak nampak ke tangan gua bersusun rapat disusuli bersama peha yang dikepit kemas seolah2 pengantin baru tu.hahaha!

    ReplyDelete