Wednesday, December 23, 2009

Nostalgia - Menarik Tudung

Darjah 6 Setia

Budak budak berlari riang tatkala loceng berbunyi kencang. Hati yang sedang dari tadi asyik gundah kembali ceria. Loceng menandakan waktu mencari nasi lemak 50 sen dan air anggur 20 sen sudah tiba. Gua ajak rakan rakan gua yang lain seperti Shahrul Azhar, Mohd Khushairi, Kushairy dan Saiful Amri pergi ke kantin. Ada juga gua pernah ajak Ravi, tapi dia lebih cenderung untuk menyertai Dinesh Dev pergi menangkap pepatung di tepi longkang. Gua dah lama tinggalkan bidang tangkap pepatung ni. Kali terakhir gua buat masa darjah 5. Tetapi, sejak gua jatuh longkang masa asyik menangkap pepatung terbang, gua terus bersara dari bidang ini tanpa menerima sebarang wang pencen.

Keadaan di kantin sungguh ramai orang. Masa rehat bukan panjang mana, setakat 20 minit saja. Nak tak nak, gua kena rempuh barisan juga demi sebungkus nasi lemak dan air anggur. Kalau tak dapat, macam mana nak fokus dalam kelas. Belajar dalam keadaan perut kosong boleh buat gua main kepung dalam buku matematik dengan Saiful Amri saja. Berbekal semangat ingin belajar yang tinggi, gua rempuh barisan. Ada seorang budak nama Mahadevan badan besar tak ingat. Macam maharaja susuk tubuh badan dia. Tapi nasi lemak dan air anggur punya pasal, gua selamba saja redah.

"Dey! Beraturlah. Bolo!" Mahadevan sound gua. Ah, persetanlah lu Mahadevan

Cukup 20 minit, loceng dah kembali berbunyi. Nasi lemak dan air anggur pun kini sudah beradun sebati di dalam perut gua. Balik rumah, kompem gua buang balik. Itulah nama dia proses perkumuhan. Setelah elok mengisi perut yang kelaparan, gua, Shahrul Azhar, Mohd Khushairi, Kushairy dan Saiful Amri bersama berjalan beriringan menuju ke kelas. Kadang kadang kedengaran Mohd Khushairi menyanyi lagu tema 'Doraemon'.

"Ang ang ang...tote mi dayisuki...dora-eh-mamu," nyanyi Mohd Khushairi sambil tangan buat buat masuk saku macam Doraemon.

Masuk dalam kelas, semangat ingin belajar gua jadi tinggi. Mana taknya, perut sudah kenyang, jadi fokus gua untuk belajar tu berada pada tahap yang maksimum. Gua duduk atas kerusi dan bersandar tegak, baru senang ilmu masuk.

Selang 10 minit, Cikgu Ting tak masuk lagi. Barangkali tengah sibuk main sempoa dalam bilik guru agaknya. Semangat ingin belajar gua yang tinggi tadi kembali menurun. Gua tak bolehlah kalau cikgu masuk lambat ni, memang cepat hilang semangatnya. Bila hilang semangat, gua jadi bosan. Sesuatu perkara harus dilakukan agar perasaan bosan ini tidak berpanjangan. Alif Johan yang duduk sebelah gua asyik usha Hani Farhana saja. Kalau minat pergilah cakap, ini malu malu pula. Macam haram saja. Bajet kiutlah tu buat buat pemalu.

Depan gua ada seorang pengawas, namanya Nor Nazreen (entah betul ke tidak nama ni. gua dah lupalah). Dia ni memang selalu jadi mangsa gua kalau gua bosan. Disebabkan perasaan bosan tu dah menyelubungi diri gua, maka, Nor Nazreen sekali lagi akan menjadi mangsa pengacauan gua pada hari ini. Gua usha line kiri kanan, nak pastikan tiada sesiapa yang memandang. Masing masing sibuk sembang nak beli apa bila balik sekolah nanti. Ada yang nak beli tikam, sate ikan, ais krim dan sebagainya. Yang paling teruk gua pernah dengar, ada yang nak beli motor. Hak tuih, nasi lemak 50 sen pun susah nak beli, ni nak beli motor pula.

Line clear. Masing masing sibuk buat hal sendiri. Sepantas kilat, tangan gua menerpa ke depan lalu menarik tudung Nor Nazreen. Terdongak dia ke belakang. Gua cepat cepat sorok tangan dan buat buat sembang dengan Alif Johan. Nor Nazreen pandang gua tak puas hati. Gua buat buat selamba macam tak ada yang berlaku. Nor Nazreen kembali pandang ke depan. Gua terkekeh kekeh gelak seorang diri.

Sekali lagi, line clear. Gua sentap lagi sekali tudung Nor Nazreen. Kali ni gua bagi kuat sikit, hah ambik! Terdongak lagi dia. Kali ni anak tudung dia semakin kelihatan. Dia cepat cepat pandang ke belakang. Mujur gua sempat cover. Gua buat buat pinjam pemadam Alif Johan. Nor Nazreen usha daring lalu berkata.

"Woi! Kau buat kita lagi, jagalah kau!" Peh, marah doh. Gua rilek saja.

Bila Nor Nazreen pandang depan balik, gua dah ready nak tarik lagi. Baru gua nak keluarkan tangan nak tarik tudung Nor Nazreen, secara tiba tiba dia pusing ke belakang lalu mencucuk sebatang pensel yang tajam matanya ke tangan gua.

"Aduuuuh!!! Sakitlah bodoh!" Gua menjerit kesakitan. Satu kelas pandang gua.

"Tu la. Siapa suruh kacau kita, kan dah kena, padan muka!" Nor Nazreen membalas secara psikologi.

Gua tengok kesan cucukkan pensel tadi, ada karbon pensel yang melekat pada tangan dua. Gua cabut perlahan lahan, darah meleleh keluar. Siotnya Nor Nazreen, lu main kasar dengan gua ya? Main cucuk cucuk ya? Hati gua jadi panas mendadak. Gua cepat cepat pergi toilet.

***

Sejak hari itu, gua tak kacau Nor Nazreen lagi. Tindakan dia mencucuk tangan gua betul betul memberi kesan yang mendalam pada diri gua. Sampai sekarang, parut cucukkan pensel itu masih ada kepada tangan gua. Bila gua tengok parut tu, gua teringat pada Nor Nazreen. Hai Nor Nazreen, apa ceritalah lu sekarang ye? Dah kurus ke? Dah cerah ke? Dem punya Nor Nazreen!

2 comments:

  1. nakal jugak lu ye bro.. gua syak dulu lu ada hati dengan Nor Nazreen nih.. hahaha

    ReplyDelete
  2. prodigy:
    gila lu.nor nazreen ni bukan dalam wanted list gua.gua minat girl lain,girl budak kelas sebelah,budak 6 jujur.hahaha!

    ReplyDelete