Tuesday, December 15, 2009

Ciuman Semakin Hampir

"Malam ni kita pergi disko. Kita cucuk langit satu kali." - Brader Baddrol Bakhtiar

Jadi apa cerita? Lu orang ada tengok tak siaran langsung bola sepak pertemuan separuh akhir Sukan Sea 2009 yakni pertemuan antara Laos dengan pasukan disukai Sir Alex Ferguson yakni Malaysia? Ada tengok tak? Ada tayang kat tv2 tu. Lu orang kalau tak tengok, mesti jenis kat rumah asyik layan astro sahaja. Tak Macam Macam Aznil, mesti Sehati Berdansa, tak Macam Macam Aznil, mesti Sehati Berdansa. Tak pernah berubah minat cerita karut marut ni.

Ok, berbalik kepada permainan bola sepak yang berlangsung semalam. Kemungkinan kecil, pasukan Malaysia ini akan dapat mencium emas mereka yang pertama sejak 20 tahun yang lalu. Sebelum sebelum ni pasukan Malaysia asyik tengok orang lain saja yang cium pingat emas tu. Pemain Malaysia pula, tak cium bini, mesti cium awek punyalah. Paling koman pun, cium tangan mak bapak.

Di sini, ingin gua ceritakan serba sedikit kronologi gua menonton permainan bola sepak secara langsung di kolej yang sedang gua duduki untuk meneruskan pengajian dalam diploma menjadi orang profesional. Bilik tv tu serius kecik, macam rumah orang Indonesia kat tepi tepi kawasan pembinaan saja, ariel tv pun dah barai, mujur boleh dapat gak frekuensi.

Pukul 7.15 malam: Baru lepas solat Maghrib. Dengan langkah yang pantas gua berlari menuju ke bilik tv. Mesti datang awal, nanti penuh. Dah penuh mesti tak dapat duduk. Apa cerita tengok bola sambil berdiri. Ini bukan latihan tentera darat nak berdiri lama lama. Buka buka pintu, hati berbunga bunga. Tak ada seekor makhluk yang berada di dalam. Dengan lafaz Bismillah, gua masuk ke dalam.

Pukul 7.30 malam: Layan Ninja warrior dulu. Kali ni buat versi wanita pula. Orang perempuan masuk permainan ni habis lunyai. Halangan pertama pun tak lepas lepas. Gua naik muak. Gua lempang member sebelah gua tanda protes. Lalu dia pun mesej bini dia untuk mengadu. Hati kaca betullah!

Pukul 7.45 malam: Layan berita Tamil pula. Kebetulan ada seorang member gua muka macam orang India. Jadi gua kasi dia layan berita bahasa Ibunda dia. Namun, setelah diselidiki, dia sepatah haram pun tak tau cakap India. Buang masa saja gua bangun tukar siaran. Member gua tu pun gua lempang juga. Tersadai tepi sofa.

Pukul 8.00 malam: Game dah start. Hati mula berdebar debar. Rasa nak kencing pun ada. Tapi gua tahan, pasal takut kerusi gua diambil orang. Bilik tv mula dipenuhi geng geng ustaz.Tak pergi masjid ke brader?

Pukul 8.13 malam: Malaysia menjaringkan gol pertama. Hasil umpanan cantik daripada brader Manaf, Baddrol Bakhtiar dengan begitu senang lenang buat sepakan Captain Tsubasa. Gua bajet Baddrol ada baca komik Captain Tsubasa pagi sebelum game. Semua hadirin dalam bilik tv menjerit meronta ronta meraikan gola. Gua pun melompat lompat juga. Ada brader halang gua, dia kata tangan gua hampir kena kipas. Cilakak. Brader kejuruteraan mana pula buat kipas rendah rendah ni?

Pukul 9.30 malam: Malaysia main serupa gampang! Dari start separuh masa kedua lagi. Gua sikit sikit gengam tangan. Rasa nak tumbuk orang. Mujur ada geng geng ustaz. Hati sedikit tenang. Tapi, tenang tak lama. Minit 74, Laos jaringkan gol dari jarak jauh. Goalkeeper Malaysia jadi rabun sekejap masa tu. Gua syak dia ada main balas balas SMS belakang tiang gol. Lu memang hampeh la Sharbinee Alwi. Semua hadirin dalam bilik tv mencarut carut. Geng geng ustaz gua tengok beristighfar sahaja.

Pukul 9.36 malam: Dah kena desak baru nak main elok. Tu la dia sikap pasukan Malaysia. Dari dulu tak pernah berubah, bajet star! S.Kunalan membuat crossing ala ala David Beckham lalu mengenai palang gol. Keeper Laos kucar kacir. Bola lantunan itu jatuh kepada saudara Baddrol Bakhtiar. Rembatan pertama, tak kena, gampang! Sepakan ke dua, kaboom! Kena dan masuk gol terus. Keeper Laos gaduh dengan defender dia pasal tak jaga Baddrol. Baddrol berlari tenang meraikan jaringan. Para hadirin dalam bilik tv pula bersorak girang. Gua juga bersorak sampai henpon gua jatuh lalu disepak padu oleh salah seorang hadirin dalam bilik tv. Mujur henpon gua tough!

Pukul 9.42 malam: Selang 6 minit kemudian. Malaysia dah pandai main beautiful football. Passing cantik. Bola lekat kat kaki. Brader Norshahrul Idlan Talaha dengan setedinya menggelecek bola dari sayap kiri dan kasi masuk dalam kotak penalti. Brader Safiq Rahim jerit jerit minta bola. Brader Norshahrul tunjuk jari tengah tanda nak bolot seorang. Eh, tak adalah, gua main main saja. Norshahrul pass sama brader Safiq dan akhirnya terciptalah jaringan yang ketiga. Semua hadirin bilik tv bersorak riang seperti kanak kanak dapat pasir. Geng geng ustaz baca doa selamat.

Pukul 10 malam: Game pun tamat. Malaysia menang 3-1. Lepas ni jumpa Vietnam pula. Nak menang dengan Vietnam kena main macam jumpa Thailand tempoh hari. Baru ada kick. Lepas ni brader Baddrol Bakhtiar kena perbanyakkan lagi membaca komik Captain Tsubasa.

Malam itu gua balik dengan hati yang girang. Malam itu juga gua pergi main futsal dengan jersi Malaysia. Gua juga suruh orang panggil gua Baddrol. Pada malam yang sama juga gua skor ala ala brader Baddrol. Baddrol jadi hero malam tadi. I'm proud to be Malaysian! Ow yeah!

No comments:

Post a Comment