Thursday, December 3, 2009

Cikgunyeee Diaaa...

Habis saja belajar subjek 'Kurikulum Pendidikan Keusahawanan dan Perdagangan', gua dengan kelam kabutnya sambil mulut masih mengunyah cucur badak yang lain macam dia punya enak terus meluru ke arah kereta gua bersama sama dengan Brahim, Afis dan juga Ad. Gua nak pergi bank sebelum jalan menjadi sesak akibat dipenuhi penjawat penjawat awam mahupun swasta. Gua kasi speed baik punya. Berdesup pergi DVVT gua.

Elok sampai di bank, gua lihat tidak ramai yang beratur. Ini menandakan bahawasanya gaji belum masuk lagi. Yelah, gila apa gaji masuk 3 haribulan? Agensi cacamarba saja yang buat macam tu. Tapi Prodigy kini sudah mampu menerima gaji dengan kerja yang disukainya. Jarang masuk ehoza la brader Prodigy sekarang ye? Seronok tembak orang barangkali.

Gua pun cucuk kad bank gua. Isi nombor pin, pilih nilai yang nak dikeluarkan dan tunggu duit dikeluarkan. Huh, makin berkurang duit gua. Tak ada ke magik yang boleh buat duit bertambah setiap kali ia dikeluarkan? Kalau ada gua nak belajar. Agak agak Cyril Is Simply Magic tu pandai buat macam tu tak?

Orait. Duit dah dapat, hati dah senang. Ops, masih belum cukup senang. Kad prabayar belum beli lagi. Tak ada kredit macam mana nak mesej dengan gadis gadis gua? Susah betul jadi kasanova ni, banyak hati perlu dijaga. Ish, ish, ish... Lalu gua pun melangkah ke kedai kad prabayar yang berhampiran.

Masuk saja ke dalam, gua tengok kaunter kosong. Sebelah kaunter kad prabayar tu ada 2 orang akak tengah sembang sembang pasal tuppaware agaknya. Sebab tengok gaya akak tu sembang macam orang buka tutup tuppaware saja gerakkan tangannya. Baru gua nak panggil akak 2 orang tu, ada seorang brader menepuk bahu gua dari belakang.

"Ye dik, nak beli top up ke?"

"A'ah bang. Top up 30 ada?" tanya gua yang masih dalam terkejut akibat disapa sebegitu rupa.

"Ada, tapi kena masuk ikut henpon la. Boleh?" Brader tu soal gua ala ala CIA.

Gua berfikir 10 saat sebelum membuat keputusan yang berisiko tinggi ini.

"Aaa... boleh jela bang," gua setuju dengan perasaan yang penuh keikhlasan

Sementara menanti brader itu melakukan urusan kemasukkan kredit ke dalam henpon gua, dia cuba ajak gua bersembang. Risau juga gua kalau dia ajak gua minum. Manalah tau dia nampak gua keluar duit tadi kan.

"Kerja mana dik, UKM ke?" brader itu memulakan perbualan sambil tangan sibuk menekan punat punat henponnya.

"Taklah. Saya tengah buat DPLI dekat K**M tu," gua jawab rilek sambil mata memerhati kawasan sekeliling. Mana tau ada yang usha usha gua yang baru keluar duit ni kan.

"Ow, cikgu la ye? Mengajar di mana?" brader tu tanya lagi. Kali ni tangan dia dah tak tekan punat punat henpon dah.

"Ye bang. Dekat IKM," gua dah mula pegang poket belakang gua. Takut ada penyeluk saku.

"Saya nak cakap sikit boleh tak cikgu?"

"Err... boleh bang," hidung gua menjadi sedikit kembang akibat dipanggil cikgu

"Kalau nak jadi cikgu ni kan, kena betul betul ada jiwa seorang cikgu. Janganlah ambil profesion perguruan ni sebab kita dah tak ada kerja lain. Benda macam tu akan buat orang lain tak respek dah pada cikgu. Cikgu cikgu zaman dulu tak sama macam sekarang. Dulu cikgu cikgu memang berjiwa cikgu, tapi sekarang tidak lagi. Saya nak nasihat pada cikgu, orang lain tu biarlah, tapi untuk cikgu sendiri, pastikanlah cikgu ada jiwa untuk menjadi seorang cikgu."

Gua jerit makaseyyy satu kali sama itu brader, lalu gua kucar kacir keluar dari kedai tersebut.

Secara jujurnya, muka gua ni ada berjiwa cikgu ke tak? Gua dah rasa macam brader tu memang sound tepek pada gua tu. Apa agaknya kekurangan gua tadi? Adakah sebab rambut gua yang terpacak pacak? Atau adakah disebabkan gua pakai baju kotak kotak? Atau adakah disebabkan gua beli top up 30 di mana zaman sekarang orang dah bekerja patut pakai line sahaja?

Jadi macam mana ni? Lu orang boleh tolong jawabkan tak?

Gambar gua yang paling 'Cikgu' sekali bagi gua. Apa pendapat lu orang?

5 comments:

  1. gua rasa sbb brader tu penah baca blog lu ni bro

    ReplyDelete
  2. hamlau..apesal nama gua pun ada..hahahaha.. bz kejap je bro, maklumlah, musim mengawan sekarang.. nnt da naik sekolah, xdela bz lg..

    gua rasa dia tu ehozarian.. n dia kenal siapa itu mr. g.. hahahaha..

    ReplyDelete
  3. gua rase kan lu kene ubah imej lu la bro....lu pakai spek besar kan...sikat rambut tepi ala2 skema....pastu kemeja satu kaler masuk dalam seluar....seluar slack cap dapper ke.....pastu kasut kulit hitam baik punyer.....konpem org sound mcm tu kat lu bro....hahahahaha

    ReplyDelete
  4. daenix:
    memang hi-tech punya brader tu.

    prodigy:
    tengok gaya macam tak kenal gua pun.kalau kenal mesti ajak gua minum minum.

    decade:
    lu nak gua jadi mr.bean ke?

    ReplyDelete
  5. chegu.. gua rasa kan.. muka lu blom cukup cikgu lagi.. maknanya kan.. lu kene buat sesuatu tuh... cadangan decade tu pun.. cam bernas gak.. hahahaha...

    ReplyDelete