Sunday, June 7, 2009

Cita Cita Gua

"Izwan, cuba lihat apa yang kamu lukis tu."

Kedengaran satu suara lembut dari belakang gua. Gua toleh, gua lihat berdirinya seorang guru yang manis dan sentiasa sabar melayan telatah murid muridnya yang nakal. Itulah dia Mrs. Winnie, cikgu gua masa darjah 1.

"Kamu lukis apa ni Izwan? Apa yang kamu cuba gambarkan tentang cita cita kamu melalui gambar ini ye?" tanya Mrs. Winnie tenang sambil memerhati lukisan gua dengan penuh terperinci.

"Saya lukis saya tengah naik motor. Saya nak jadi pelumba motorsikal macam Mick Doohan. Jadi cita cita saya ialah menjadi seorang pelumba motorsikal!" Bersemangat gua menjawab soalan Mrs. Winnie tadi sambil mencekak pinggang simbol seorang lelaki gagah. Mrs. Winnie tergelak kecil.

***

18 tahun sudah berlalu. Kini gua sudah menjadi cikgu. Jangan kata motorsikal, lesen motor pun gua tak ada lagi. Apa cerita dengan cita cita gua masa darjah 1 dulu? Berkubur la bai...

sistempesananringkas: gua dah tak tahu nak buat apa malam malam ni. 'atastarikh' blog jela.

No comments:

Post a Comment